5/09/2012

APA ITU CANTIK???


alallaooo..sejuk jek mata memandang...;)


Assalamualaikum..

Haa ari ni nk citer psl chantek....yup..smua org nk cantik xpecially pempuan la kan....pe yg dimaksudkan dgn cantik???adakh comel itu cantik...cute...ramping...cexy pe lg...gebu putih atau kulit tanne itu dkira cantik??bkn kew yg tertutup n simple itu indah lg cantik....(tu pendpt sy lew)...yup mksd cantik tu luas n mendalam...penilaian kita terhadap kecantikan sesorg berlainan antara satu sma lain...bak kte pepatah...'beauty lies in the eyes of beholder',,,(perhh ckp owg putihhh)..hehe...so ssh kita nk klariifikasikn seseorg itu cantik tertarik n mmg da boom...hee...


Haa smua org n pempuan nk cantik kn...sape yg xnk kelihatan cantin angun lg bergaya...hee...tipuula kan kalu xda yg nk kelihatan menarik tertarik n da boom kan...hee,,kalu skrg tgk pic2 kat pasebook atau blog2 smua memaparkan tentng kecantikan yg dilapik oleh tepung disebalik wajah....uhuuu phm ta ayt hiperbola yg sy cbe terangkan ni,,,hehe...yeahhh kbnyakkan wanita xkira la artis kew org biasa kew...kbnyakan mereka kelihatan cantik bila  bermkeup...realitinya ssh n jarang nk tgk pempuan yg xmakeup..kalu yg bisa2 makeup..still leh accept tp kalu dh overprotect muka tu...smpai 5 inciii bedak.. cm tepung komak gamatnyee...xpon cm nk buat wyng peit -g...hehe...tu belum lg kat tang mata idung pp..kalu bole smua la dia nk mancungkan n pjgkan...hehe..tp itula realiti cantik yg smua perempuan nk..hee...

sbnrnyee perempuan ni mdh terpengaruh ngan pe yg dihadapkan dihdpn mereka (yupp,,termasukk la dri ini)...hehe,,xdinafika...nmpk tu cantik skit nk...nmpk ini nk beli...pokoknyaa smua dia nk la...(huhhh dlm msa seharii blh pokai rsenyee sbb smua dia nk beli mata2 nk cantik n trendy)..uhuuu...k ckp psl cantik ni...sy tertarik dengan kata2 Wardina...dlm blog beliau ttg Realiti Cantik yg Xberapa Cantik...kalu yg lum bace baekk bace...hee...agar kita timbul kesedaran skit...eheee...bak kata beliau sedikit sbnyak..."Setiap dari kita pernah atau masih menjadi mangsa.  kita sudah dipengaruhi dan diracuni secara TIDAK sedar atau pun separa sedar, untuk sentiasa tidak bersyukur dengan mata, badan, hidung, kulit atau pun rupa kita! Kita selalu merasa diri KURANG SEMPURNA! MasyaAllah jika kita benar-benar bahawa Allah itu Al Musawwir, Al Bari sebaik-baik pencipta - maka tidak mungkin kita mengeluh.Mana tidaknya, tiap-tiap bulan, tiap-tiap hari kita disogok dengan gambar dan imej “kesempurnaan” yang dicedok dan berkiblatkan barat.Krim muka untuk memutihkan kulit, pusat pelangsingan badan yang meracuni minda (saya juga menjadi mangsa seketika dulu) dan alat solek yang beratus jenama dan fungsi sebenarnya merupakan satu empayar bisnes bernilai jutaan ringgit. Empayar ini terus ‘hidup’ dengan membuatkan wanita merasa TIDAK cantik supaya “kami “ (golongan hawa) membeli produk mereka."..


nk cantik boleh tp berpada2....dn kita ukur pada bdn sendrin nilai kecantikan itu dri segi pe... Bak kata kak Wardina lagi "kaji semula definasi cantik kita selama ini. Definasi siapa yang kita pegang? Jika bertemu dengan orang lain, elakkan dari menuji kecantikan mereka dahulu. Menilai orang dengan hanya kecantikannya adalah merendahkan martabatnya. Sebagai seorang wanita, saya mahu lebih dari cuma cantik! Diri saya berharga BUKAN kerana cantik saya, tetapi ilmu, adab dan akhlak saya InsyaAllah. Mari bina keyakinan dri situ. Saya yakin kita akan lebih dihormati dan disayangi InsyaAllah oleh Allah dan manusia."

Masyallah....yup..kdg2 kita jdii lpe n menjadii sesorg yg tidakk bersyukur dgn pe yg kita da...kita akan merasakan tidakk ckop, puas dgn pe yg kita ada kerna kita belum penuhi dengan rsa syukur kepada sang pencipta Allah s.w.t....yup xdinafikan dri ni jga msh tidakk smpurna n msh perlu dibaiki...kecantikan n kesempurnaan dpt diperolehii apabila tambahnyaa iman dan mempunyai budi perkerti yg luhur....Dengan ituu yg membutkn kita cantik dimata Allah s.w.t bkn hnya cantik dipandang oleh  manusia yg hanya sementara..jdi sm2 lah kit berdoa agar kit sentiasa cantik di mata sng pencipta dan sentisa bersyukur dengan pe yg kita ada agar kita tidak terjerumus dengan godaan nafsuu di dunia yg fana ni semata2...sama2 kita mengingatkan antara satu sma lain insyallah...sekian..wassalam....;)

No comments:

Post a Comment